Nieuws 2009 | IN | ||||||||||||||||
Delft. . ........ heeft de Thaise Tuk Tuk maar bouwt aan een Nederlandse | |||||||||||||||||
Zaterdag 4 april 2009 rond 14.00 uur opende burgemeester Verkerk van Delft op de Grote Markt de Tuk Tuk Company met het door-knippen van een lint en met een korte rit in de nieuwe Tuk Tuk samen met Peter van der Salm, directeur van Tuk Tuk Company Delft. Fotoreportage ©2009 Nethai Media |
vergunning komen om met Tuk Tuks passagiers door een stad te mogen vervoeren. Er moest zelfs een wet voor worden gewijzigd! Nu drie jaar verder kan je je afvragen of dit het allemaal waard is geweest. In eerste instantie zou je nee zeggen, want het concept Bangkok is ongeveer zo: 365 dagen per jaar en bijna 24 uur per dag honderden Tuk Tuks op de straat laten rijden voor het van A naar B vervoeren van toeristen. Als je dan in Nederland met 5 stuks wil starten dan zal het nooit het Bangkok concept benaderen. Voortrekkersrol Maar toch is het goed geweest dat Geert Kloppenburg en Martijn Beversluis een voortrekkersrol genomen hebben. Als geen ander hebben ze een gigantische ervaring opgedaan met het snel en goedkoop vervoeren van personen op korte afstanden in een Europees land. Met deze informatie hebben ze een nieuw concept kunnen ontwikkelen: de elektrische Tuk Tuk. En die zou wel in elke grote stad in Europa het concept Bangkok kunnen benaderen! Terug naar 2006 Waar men in eerste instantie bang voor was was dat de Tuk Tuk een concurrent zou gaan worden van de gewone taxi en dit zou kunnen ontaarden in ruzies met taxicentrales. Maar de korte ritjes rijdende Tuk Tuks bleken in de praktijk eerder een belangrijke aanvulling op de dienstverlening van de taxibedrijven te zijn. Hierdoor hebben zowel de taxicentrale Rotterdam als Deltax in Delft voor de inzet van Tuk Tuks voor korte ritten en toeristische tours gekozen. Een bewuste keuze want taxicentrales hebben al een infrastructuur, chauffeurs en een telefooncentrale! Zaterdag 4 april 2009 was het de beurt aan de Delftse Taxicentrale Deltax om de nieuwe dienstverlening aan het publiek te presenteren. Voor het stadhuis, en onder het toeziend oog van de Nieuwe Kerk, knipte burgemeester Verkerk van Delft het lint door en opende daarmee de Tuk Tuk Company Delft. Directeur Peter van der Salm nam hem daarna mee voor de eerste officiële rit met de taxi Tuk Tuk. Toekomst Burgemeester Verkerk is blij met deze attractie in zijn stad. Trots is hij ook dat op de Technische Universiteit in Delft, samen met de Tuk Tuk Factory, een aantal prototypes van de elektrische Tuk Tuk worden ontwikkeld. En als het aan Geert Kloppenburg ligt zou dit Nederlandse ontwerp in de nabije toekomst nog wel eens in heel veel steden op een schone manier passagiers gaan vervoeren, inclusief Bangkok zelf! |
||||||||||||||||
Toen in juli 2006 de eerste Thaise taxi Tuk Tuks in Zandvoort gingen rijden beseften weinigen dat dit een unieke gebeurtenis was. De Thaise driewieler was daarvoor al wel door een aantal fanatiekelingen voor eigen gebruik naar Nederland gebracht, maar nog niet eerder als taxi ingezet om toeristen te vervoeren zoals dit in Thailand gebeurt. Maar voor Geert Kloppenburg en Martijn Bever-sluis (Tuk Tuk Company Amsterdam) was het na hun eerste bezoek aan Thailand al duidelijk: het Tuk Tuk concept Bangkok kon worden |
toegepast op elke stad in Nederland. Kon, maar of dat het ook zou gaan lukken was een tweede. Een wetswijziging Eigenlijk moest er een heel nieuw concept worden ontwikkeld en aangepast worden aan de Nederlandse wetten en normen. Buiten de technische aanpassingen aan- en het op kenteken zetten van de Tuk Tuks, moest er een verzekering voor ontwikkeld worden en een |
||||||||||||||||
. Naar boven |
|||||||||||||||||